Skoleradio

Formål

Formålet med projektet har været at inddrage nye medier og e-learningsformer i undervisningen ved at skabe en ny facilitet i erhvervsskolen – "skolens eget lyd-univers". Etablering af en internetbaseret skoleradio kan medvirke til pædagogisk udvikling ved at være en kanal for elev- og lærerproduktioner i lydform fremstillet til og i undervisningen. Skoleradiostationen skal forbedre skole- og undervisningsmiljøet og bidrage til tiltrækning og fastholdelse af elever.

Partner

Mercantec, teknisk skole og handelsskole i bl.a. Viborg, Minerva, handelsskole i Randers, Hansenberg, teknisk skole og landbrugsskole i Kolding, Region Syddanmark, EUC Syd, Haderslev m.fl., Region Syddanmark.

Leverancer

  • Undervisningsmateriale "Out-of-the-box" for skoler, der ønsker at oprette en skoleradio.
  • Lydproduktioner fra hver af de deltagende skoler.

Udvalgte resultater og erfaringer

Projektet er et ligestillet samarbejde mellem to erhvervsskoler fra Region Syddanmark og to erhvervsskoler fra Region Midt. Hansenberg vil bl.a. koble projektet på etableringen af et filmstudie og på skolens tilbud om musikundervisning. Dermed skal der opnås en øget mediebevidsthed hos skolens lærere, samt at kreativitet og innovation hos eleverne styrkes. EUC Syd vilarbejde med lydproduktioner, der skal understøtte skolens fastholdelsesindsats, med det målrettede perspektiv, at gøre skolens skolemiljø mere attraktivt for både elever og medarbejdere.

Projektperiode

Projektetet er afviklet i perioden fra juni 2009 til maj 2010.

Projektets økonomi

Regionsrådet har bevilget 455.331 kr. til projektet.

Uddannelses-barometer

Lagkage3medTekst

Kun 47% af eleverne i Syddanmark med gennemført grundforløb i 2013 havde en ordinær praktikplads 6 måneder efter gennemførelsen af grundforløbet.          

lille effektmodel-5

22-blaa

af afgangseleverne fra 9. og 10. klasse søger ind på en erhvervsuddannelse (Syddanmark 2014).