Sociale fællesskaber skal fastholde elever

Nogle unge lærer bedre, hvis de faglige spørgsmål præsenteres som en del af et gulvspil med farver og former. Andre bliver motiverede af at dyrke ti minutters motion midt i en lang stillesiddende dag. Og mange klasser kommer til at fungere bedre, når lærerne aktivt hjælper hinanden med at blive bedre til at styre dialogen i timerne.

Det er konklusionen på snart tre års arbejde med projektet ”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet”, som 11 ungdomsuddannelser i Region Syddanmark har taget del i.

Projektet er støttet af Region Syddanmarks uddannelsespulje, og målet har været at finde de bedste idéer til, hvordan man styrker relationerne og det sociale liv i en klasse. Disse idéer er blevet til 32 værktøjer, der nu er samlet i en fælles virtuel ’værktøjskasse’, som skolerne fremover kan plukke idéer fra.

Samtidig er der oprettet et korps af ambassadører, som den kommende tid vil drage rundt på regionens skoler og fortælle, hvordan netop deres projekt kan styrke den sociale sammenhængskraft i klasserne. Mange af de involverede har allerede oplevet, hvordan det bevidste arbejde med de sociale kompetencer har udviklet eleverne og gjort dem gladere for deres uddannelse.

Din skole kan få præsenteret de værktøjer du ønsker på din egen skole, hvis du booker en ambassadør. Det er gratis at få en ambassadør på besøg.

”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” løber frem til slutningen af 2012, men ambassadørerne kan bookes et godt stykke tid derefter.

Du kan læse mere om projektet og finde en kort beskrivelse af de 32 værktøjer samt kontaktoplysninger på ambassadørerne her

Uddannelses-barometer

20

71-pink              

af eleverne, der startede på en erhvervsuddannelse i Syddanmark i 2013, ventes at gennemføre grundforløbet.

                                   

79 copy_copy 

af de 25-34-årige i Syddanmark har gennemført en ungdomsuddannelse.