E-sport og Uddannelse i Region Syddanmark

Projektets overordnede formål er at skabe en ny AVU og HF-uddannelse samt EUX og HHX med toning på E-sport. Uddannelsen har særligt fokus på den voksende gruppe af unge, især mænd, der brænder for E-sport, men ikke får påbegyndt en ungdomsuddannelse. Projektet er dermed med til at få en gruppe af unge i uddannelsesforløb, der typisk ikke vælger en ungdomsuddannelse.

Leverancer

  • Kompendium af udvalgt undervisningsmateriale, anvendt i projektet – inkl. forslag til faglige forløb.
  • Praksisændring fra traditionel undervisning til gamificering af undervisningen – en beskrivelse.
  • Rapport /drejebog for rammer og samarbejder mellem andre uddannelsesinstitutioner og inddragelse af erhvervslivet, hvor fokus i samarbejdet er karrierelæring, professionsorientering samt valgkompetence i forhold til erhvervsretning eller videre uddannelse efter endt ungdomsuddannelse.
  • Model for praktik- og projektforløb jf. den nye HF-reform.
  • Model for samarbejde med grundskolen.
  • Dokumenterede hands-on erfaringer i, hvorledes det lader sig gøre, at opbygge et socialt fællesskab i et digitalt læringsmiljø.

Effekt:

  • 80% af deltagerne på E-sport forløbet gennemfører uddannelsen (udgangspunktet er 70%)
  • 80% af deltagerne på AVU-forløbet gennemfører uddannelsen (udgangspunktet er 74%)
  • 90% af deltagerne på hhx-forløbet gennemfører uddannelsen (udgangspunktet er 84%)
  • 70% af deltagerne på hf-forløbet tilkendegiver at ville påbegynde en videregående uddannelse inden for 3 år(udgangspunktet er 62%).
  • 52% af deltagerne på avu-forløbet tilkendegiver at ville påbegynde en erhvervsuddannelse inden for 3 år, og 30% en hf (udgangspunktet er her hhv. 48% og 23%).
  • 18% af deltagerne på hhx-forløbet tilkendegiver at ville påbegynde en erhvervsuddannelse, 13% en kort videregående uddannelse, og 49% en mellemlang videregående uddannelse, inden for 3 år (udgangspunkterne er her hhv. 14%, 11% og 45%).

Parter

  • HF & VUC Fyn
  • SDU – Mærsk McKinney Møller inst.
  • Handelsgymnasiet Ribe
  • JUMP E-sport
  • Marienlyst E-sport
  • Odense Kommune
  • Erhvervsakademi Lillebælt
  • E-sport Odense
  • Ca. 15 virksomheder (Fyn-/Esbjerg-omr.)
  • Udvalgte efterskoler

Projektet gennemføres i perioden den 1. august 2017- 31. juli 2019 og fik den 26. juni 2017 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 1.412.460 kr.

Uddannelses-barometer

13-gul

af de syddanske unge, der afsluttede 9. klasse i 2013 har utilstrækkelige formelle dansk- og/eller matematikkundskaber.

Lagkage3medTekst

Kun 47% af eleverne i Syddanmark med gennemført grundforløb i 2013 havde en ordinær praktikplads 6 måneder efter gennemførelsen af grundforløbet.          

22-blaa

af afgangseleverne fra 9. og 10. klasse søger ind på en erhvervsuddannelse (Syddanmark 2014).