Industrien som karrierevej

Formålet med projektet er at sikre kompetenceforsyningen til produktions-erhvervet. Det skal ske ved at inddrage produktionsindustrien til at tage ansvar for at synliggøre produktion som en attraktiv karrierevej overfor elever, forældre og lærere. Det gøres først og fremmest ved at bygge bro mellem industrien og grundskolerne og derigennem øge optaget på de produktionsrettede erhvervsuddannelser.

Et vigtigt led i projektet er at opdatere produktionsvirksomheders image og synliggøre karrierevejene i industrien overfor elever, forældre og lærere. Projektets fokus falder derfor i en række hovedaktiviteter: 1) Etablering af lokale partnerskaber med industrivirksomhederne 2) Udvikling og etablering af modeller for skole-virksomhedssamarbejde 3) Udarbejdelse og udrulning af bedre undervisnings - og vejledningsmateriale til de unge og deres forældre i grundskolen, således de bibringes en reel information og opdateret viden om beskæftigelses- og karrieremuligheder indenfor produktionsindustrien.

Leverancer

  • Etablering af lokale partnerskaber med industrivirksomheder i Trekantsområdets syv kommuner
  • Etablering af netværk mellem UU-centrene i Trekantområdet
  • En model for adoptionsklasser som grundlag for lærende partnerskaber mellem folkeskoler og virksomheder. Virksomheder adopterer en 5. eller 6. klasse, og lærere og virksomhedsrepræsentanter samarbejder tæt om elevernes læring, fx ved at virksomhederne stiller en opgave som klassen arbejder med.
  • Forbedret vejledningsmateriale til UU-vejlederne og til de unge på elektroniske portaler som for eksempel UddannelsesGuiden.dk, facebook og youtube.
  • Forbedret undervisningsmateriale til lærerne i emnet uddannelse og job målrettet 7.-9. klassetrin som skal vise de spændende karriereveje i industrien.
  • En model for den åbne skoles samarbejde med lokale virksomheder med særligt fokus på samarbejde mellem 10. klasse og virksomheder om den obligatoriske opgave i 10.klasse.

Effekt

  • Der er etableret 7 lokale partnerskaber med 80-100 deltagende virksomheder
  • 50 % af de deltagende elever har efterfølgende fået et kendskab til karrieremuligheder i produktionsindustrien
  • Mindst 50 % af de deltagende elever er præsenteret for en af projektets kampagneopslag/videoer på Facebook eller YouTube.
  • 50 % af elever i 5.-9. klasse har som led i projektet deltaget i en virksomhedsaktivitet
  • Blandt de deltagende 8.-10. klasserne er der en 25 % stigning i interessen for at påbegynde en af følgende produktionsrettede erhvervsuddannelser: Produktør, Industrioperatør, Procesoperatør, Plastmager, Industritekniker, Smed, Automatiktekniker og Lager og Terminal.

Parter

  • EUC Lillebælt
  • Hansenberg
  • Syddansk Erhvervsskole
  • Folkeskoler i Trekantsområdets kommuner
  • UU Billund
  • UU Lillebælt
  • UU Haderslev
  • UU Kolding
  • UU Vejen
  • UU Vejle
  • Billund Erhvervsfremme
  • Business Fredericia
  • Haderslev Erhvervsråd
  • Business Kolding
  • Middelfart Erhvervscenter
  • UdviklingVejen
  • Vejle Erhvervsudvikling
  • Industrivirksomheder i Trekantområdet
  • Trekantområdet Danmark
  • DIMA

Projektet gennemføres i perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019 og fik den 19. december 2016 tilsagn af regionsrådet om støtte på 3.497.520 kr.

Uddannelses-barometer

20

lille effektmodel-5

79 copy_copy 

af de 25-34-årige i Syddanmark har gennemført en ungdomsuddannelse.