Laboratorium for matematikundervisning (LabMat)

Projektet vil gennem systematisk og målrettet udviklingsarbejde styrke børn og unges kompetencer og færdigheder i matematik fra folkeskole til ungdomsuddannelser. Udviklingsarbejdet omfatter både didaktik, undervisningsforløb med læremidler, workshopaktiviteter og efteruddannelsestiltag, hvor uddannelsesforskere, professionelle undervisere og lærerstuderende inden for rammen af autentiske undervisningsmiljøer afprøver, udveksler og evaluerer nye undervisningsinitiativer matematik i fællesskab.

LabMat er et storskalalaboratorium for udvikling af matematikundervisningen bestående af fire dellaboratorier i form af netværk af ungdomsuddannelser og folkeskoler, der muliggør dannelse af udviklingsteams af forskere, matematiklærere og lærerstuderende og grundskolen, som i fællesskab er ansvarlige for opfyldelse af projektets mål.

Leverancer

  • Hjemmeside med præsentation af det didaktiske koncept for undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret matematikundervisning med eksempler på best practice fra grundskole til ungdomsuddannelser samt online debatforum for matematikundervisere.
  • Rapport med oversigt over de udfordringer, som elever i matematikvanskeligheder møder, og hvordan disse kan forebygges og afhjælpes.
  • Screeningsmateriale for hver af de fire ungdomsuddannelser til at detektere den enkelte elevs niveau i forhold til de forventede realkompetencer og give indsigt i hvilke færdigheder og kompetencer, der behøver en opkvalificering
  • 12 afprøvede og evaluerede undervisningsforløb i undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret matematikundervisning med tilhørende læremidler. Alt materiale er tilgængeligt via projektets hjemmeside.
  • 10 bachelor- eller specialeopgaver med fokus på undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret matematikundervisning. Alle opgaver eller resume af disse er tilgængelige via projektets hjemmeside.
  • 20 institutionsbaserede workshops om undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret undervisning i matematik.
  • Samlet koncept- og lærerlæremiddelpublikation samt oplæg til uddannelse/efteruddannelse i undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret matematikundervisning.

Effekt

  • Andelen af elever med uformelle matematikkundskaber i de involverede 9. klasser falder med 10 % fra 2015/16 til 2016/17.
  • Andelen af elever, der oplever, at undervisningen er inspirerende og motiverende stiger i de valgte 9. klasser med 10 % fra 2015/16 til 2016/17.
  • Andelen af optagne elever på ungdomsuddannelserne, der har valgt en science ungdomsuddannelse eller en science studieretning stiger med 10 % fra 2015/16 til 2016/17.

Parter

  • Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Syddansk Universitet,
  • University College Lillebælt,
  • University College Syddanmark,
  • Faaborg Gymnasium
  • Midtfyns Gymnasium
  • Tornbjerg Gymnasium
  • Esbjerg Gymnasium
  • Munkensdam Gymnasium
  • Kolding Gymnasium og HF
  • Tietgen Handelsgymnasium
  • HTX ved Syddansk Erhvervsskole
  • HTX ved EUC Vest
  • Odense Kommune (grundskoler)
  • Esbjerg Kommune (grundskoler)
  • Faaborg-Midtfyn Kommune (grundskoler)
  • Kolding Kommune (grundskoler)

Projekter får deltagelse af 10 fagdidaktiske forskere, uddannelsesudviklere og undervisere fra universitetet og de to professionshøjskoler, 60 gymnasielærere, 60 grundskolelærere, 9 matematikvejledere, 1000 gymnasieelever og 400 grundskoleelever. De to årlige workshops vil hver involvere 50 grundskolelærere og gymnasielærere, dvs. i alt 250 personer i projektperioden. De institutionsbaserede workshops vil involvere 200 grundskolelærere og gymnasielærere. Tilknytning af lærer- og gymnasielæreruddannelse til projektet vil involvere 30 studerende. Aktiviteter knyttet direkte til de fire dellaboratorier vil således involvere over 2000 personer.

Projektet gennemføres i perioden 1. september 2014 - 31. august 2017 og fik den 28. april 2014 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 2.990.400 kr.

 

 

 

 

 

Uddannelses-barometer

50

71-pink              

af eleverne, der startede på en erhvervsuddannelse i Syddanmark i 2013, ventes at gennemføre grundforløbet.

                                   

20