Survival Skills

Survival Skills er et koncept, som baserer sig på et interaktivt, virtuelt spil målrettet de ældste klasser i grundskolen. Gennem rammefortællingen "Hvad nu, hvis der ikke var flere håndværkere tilbage?" tester eleverne deres færdigheder, opdager nye aspekter af egne kompetencer og muligheden for at anvende disse i en erhvervsfaglig retning. Afsættet er en fiktiv historie, hvor en familie i bogstaveligste forstand er klædt af til skindet; står uden bolig; uden pleje; uden moderne hjælpemidler. Det er elevernes opgave at hjælpe familien med tøj, pleje, bygge et hus m.m. Udover at stifte bekendtskab med en hel række erhvervsuddannelser, får eleverne gennem leg og læring øget bevidsthed om uddannelsernes betydning for samfundet; en større viden om de muligheder erhvervsuddannelserne giver på længere sigt; større viden om enkelte uddannelser og endelig et langt mere positivt indtryk af EUD end tidligere. De får med andre ord et langt bedre grundlag at vælge fremtidig uddannelse ud fra og bliver oplyste om deres muligheder, hvis de vælger en erhvervsfaglig uddannelse.

Leverancer

• Materiale til undervisningsforløb i 7. klasse om uddannelsesvalg
• Undervisning af folkeskolelærere i Survival Skills og derigennem øge deres viden om erhvervsuddannelserne
• Gennemførelse af undervisningsforløb baseret på gamification for 7. klasser

Effekter

• Ca. 260 folkeskoleklasser (på Fyn og i Jylland) à 21 elever = 5.460 folkeskoleelever
• Ca. 1 grundskolelærer pr. klasse = 260 folkeskolelærere (game animators)
• Ca. 2 vejledere pr. deltagende erhvervsskole = cirka 16 vejledere (game masters)
• Ca. 2 forældre pr. folkeskoleelev (de får viden via deres børn) = 10.920 forældre

Det svarer til 70 % af alle elever i de folkeskoleklasser, der er i området, hvor Survival Skills udbydes.

Parter

  • Campus Vejle
  • Syddansk Erhvervsskole
  • Tietgen
  • EUC Lillebælt
  • Svendborg Erhvervsskole
  • Kold College
  • EUC Lillebælt
  • Dalum Landbrugsskole
  • Social- og sundhedsskolen Fyn
  • Handelsgymnasiet Vestfyns
  • Social- og Sundhedsskolen, Fredericia-Vejle-Horsens

Projektet gennemføres år 2016 til 2019 og fik den 21. december 2015 tilsagn af regionsrådet om støtte på 3.249.600 kr.

 

Uddannelses-barometer

79 copy_copy 

af de 25-34-årige i Syddanmark har gennemført en ungdomsuddannelse.

22-blaa

af afgangseleverne fra 9. og 10. klasse søger ind på en erhvervsuddannelse (Syddanmark 2014).

13-gul

af de syddanske unge, der afsluttede 9. klasse i 2013 har utilstrækkelige formelle dansk- og/eller matematikkundskaber.