Vejen til NY MESTERLÆRE

Projektets formål er at udbrede kendskabet til NY MESTERLÆRE-ordningen, give de unge forudsætningerne til at få en NY MESTERLÆRE-aftale og klæde virksomhederne på til at håndtere en svagere målgruppe, end de er vant til. NY MESTERLÆRE er en indgang til erhvervsuddannelserne, der kan bruges af virksomheder, som gerne vil have eleven i længere tid. Desuden er ordningen rettet mod de elever, der ikke har 02 i dansk og matematik, og som heller ikke trives i et skolemiljø. Med NY MESTERLÆRE har de unge endvidere muligheden for at have længere tid til at opnå de ny overgangskrav, der er indført med erhvervsuddannelsesreform 2015. Der er ikke det store kendskab til ordningen hos de aktører, der kan bruge den. Projektets målsætning om, at flere udsatte unge får forudsætningerne for at gå NY MESTERLÆRE-vejen, skal realiseres gennem udviklingen af en stærkere koordineret indsats og et bedre samarbejde mellem aktørerne på området i Vejen Kommune og Kolding kommune, dvs. Jobcenter Vejen, Jobcenter Kolding, HANSENBERG, IBC, UU Vejen og UU Kolding.

Leverancer

  • Koncept for afklarings- og vejledningsforløb enten som et kort intensivt 14-dages forløb for uafklarede unge uden erhvervserfaring eller integreret i en virksomhedspraktik over længere tid for afklarede unge.
  • Skabelon til en individuel handlings- og uddannelsesplan til de unge. Handlingsplan skal udarbejdes i fællesskab med en mentor på virksomheden og indeholde de udviklingssider som den unge skal arbejde med for, at virksomheden kan se den unge som en NY MESTERLÆRE elev. Afholdelse af mentorkurser og Psyk-Info-inspirerede kurser for virksomheder.
  • Koncept og informationsmateriale til informationskurser om NY MESTERLÆRE for virksomheder, Job-centermedarbejdere og UU-medarbejdere afviklet som Ny Mesterdag og Ny Mester-møde.
  • Model for praktiksamarbejde mellem uddannelsesinstitution, jobcenter og virksomhed med anbefa-linger til "best practice", herunder hvordan en klar ansvarsfordeling mellem aktørerne fremadrettet er med til at forankre indsatsen efter projektperioden.
  • Model for samarbejde: Koordineret indsats og afvikling under uddannelsesaktiviteter i opkvalificeringsforløb og NM forløb mellem uddannelsesinstitutionerne og deraf ændret praksis i samarbejdet

Effekt

Ansøger angiver følgende effekter:

Ved projektets afslutning forventes følgende resultater:

  • 20 – 25 flere Ny mesterlæreaftaler i Kolding Kommune om året
  • 15 – 20 flere Ny mesterlæreaftaler i Vejen Kommune om året
  • I alt i projektets tidsperiode 60 – 75 Ny mesterlæreaftaler i Kolding Kommune og 35 – 50 Ny mesterlæreaftaler i Vejen Kommune.

Parter

  • IBC
  • UU Vejen
  • UU Kolding
  • Jobcenter Vejen
  • Jobcenter Kolding
  • Hansenberg

Projektet gennemføres i perioden 1. januar til 30. juni 2019 og fik den 19. december 2016 tilsagn af regionsrådet om støtte på 2.959.529 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uddannelses-barometer

13-gul

af de syddanske unge, der afsluttede 9. klasse i 2013 har utilstrækkelige formelle dansk- og/eller matematikkundskaber.

79 copy_copy 

af de 25-34-årige i Syddanmark har gennemført en ungdomsuddannelse.

20